Rejs selv koncert d. 15. (-16.) nov.
m. Copenhagen Soloist inkluderer:

  • A-billetter til koncerten
  • Frokost i Musikhusets restaurant
  • Kunstnermøde med to af ensemblets sangere
  • Besøg og rundvisning på Aros Kunstmuseum
  • Middag på Godsbanen efter koncerten
  • Mulighed for overnatning på Radissonblu, Aarhus
  • Peter Bæk fra Koncertrejsen som vært

Pris:                                                        2.095 kr.
Loyalitetspris:                                   1.945 kr.

Pris ved tilkøb af overnatning på Radissonblu

Pris                                                        2.795 kr.
Loyalitetspris                                   2.545 kr.
Tillæg for enkeltværelse:               245 kr.

Tilmelding senest d. 15. oktober 2022

Jonathan Ofir

Concerto Soloists grundlægger og kunstneriske leder siden 2006, Jonathan Ofir, dirigerer selv Beethovens Missa Solemnis for kor og orkester

Radissonblu, Aarhus

Der er mulighed for tilkøb af overnatning på det 4-stjernede Hotel Hotel Radissonblu, som ligger tæt ved Musikhuset. Hotellet er centralt beliggende i Aarhus som nabo til Musikhuset og er karakteriseret ved at god service og selvforkælelse smelter sammen til en oplevelse udover det sædvanlige.

Aros Kunstmuseum

Inden koncerten giver vi os tid til en guidet rundvisning på på ARos Kunstmuseum, som har den ældste museumssamling i Danmark udenfor København. ARoS er med sine 20.700 kvadrat-meter fordelt over 10 etager ét af Nordeuropas største kunstmuseer. Hvert år modtager ARoS omkring én million besøgende, hvilket gør det til det mest besøgte kunstmuseum i Skandinavien.

Rejsegarantifonden, Koncertreejsen

Din garanti for sikkerhed og kvalitet

Copenhagen Soloist

opfører Beethovens Missa Solemnis i Musikhuset Aarhus

Copenhagen Soloists

Rejs selv koncertrejse til koncert med Copenhagen Soloists med frokost i Musikhusets restaurant og kunstnermøde inden koncerten, besøg med rundvisning på ARos Kunstmuseum, A-billetter til koncerten, middag på Godsbanen og mulighed for overnatning på Hotel Radissonblu ved siden af Musikhuset

Koncert søndag d. 20. november kl. 16.00

Instrumental- og vokalensemblet Copenhagen Soloist har specialiseret sig i at fortolke tidlig musik på historiske instrumenter og modtaget en sand regn af begejstrede anmeldelser for sine koncerter og indspilninger.

Ved Koncerten medvirker:

Copenhagen Soloists
Dirigent: Jonathan Ofir
Sangere:
Anna Wierød, Anna Carina Sundstedt, Klara Ek, Lise Bech Bendix, Cassandra Lemonie, Nana Bugge Rasmussen, Hélène McCellan, Simone Rønn, Ayala, Zimbler Hertz, Isolde Ehinger, Jieran White, Chris, Fitzgerald-Lombard, William Ottow, Gabriel Sinn, Mirko Ludwig, Ørjan Hartveit, Jakob Soelberg, Kakob Vad, Mikkel Tuxen og Steffen Bruun

Koncertens varighed: 1 time og 40 min inkl. 20 min. pause

Copenhagen Soloists – et af Danmarks mest anmelderroste barokensembler

Instrumental- og vokalensemblet har siden sin grundlæggelse specialiseret sig i at fortolke tidlig musik på historiske instrumenter og modtaget en sand regn begejstrede anmeldelser for sine koncerter og indspilninger. Nu har du chancen for at høre ensemblet i Musikhuset Aarhus

Missa Solemnis – et sjældent opført værk

Beethovens Missa Solemnis er et af de største kirkelige vokalværker nogensinde. Det er at værk, som kræver store kræfter hele vejen rundt, et værk, som synes at spænde over tid og rum ved at inddrage kompositionsteknikker fra barok og renæssance. Det indeholder tillige en særlig politisk symbolik om krig og fred.
Det er et sent Beethoven værk, som blev komponeret nogenlunde samtidig med hans 9. symfoni og en tid, hvor Beethoven syntes at ville omfavne verden på trods af den fejlbarlighed og modsætninger.
Værket særdeles udfordrende for både kor og solister og orkester og bliver formodentlig af samme grund opført forholdsvis sjældent.
Oplev Copenhagen Soloists i dette pragtværk med et kor af solister på blot 20 sangere, som traditionen to deles om kor og solopartier.

Jonathan Ofir, kunstrisk leder af Copenhagen Soloists om Missa Solemnis

Selve værket udgør også et historisk højdepunkt. Beethoven skaber dette enorm værk, en virkelig ‘Missa tota’, sent i sit liv, og han skaber noget meget interessant og moderne, samtidigt med at han synes at gå tilbage til traditioner som ligger før barokken. Det er et værk hvor der ikke findes en eneste arie som sådan – hver afdeling er en flydende helhed, med skift mellem soli og kor uden skarpe kanter imellem. På sin vis ligner det lidt tanken bagom Mozarts Requiem, men på en endnu mere radikal måde. Det er som om ordene får første plads, og der er ikke noget plads til teater eller opera som sådan – på en måde er det absolut tekstbaseret, en absolut ‘secunda prattica’ som Monteverdi kaldte den slags. Beethoven går også meget stærkt til værks I kontrapunkt, han anvender meget komplekse fugaer, som for eksempel I ‘et vitam venturi’ som afslutter Gloria satsen – han vender motivet på hovedet, augmenterer den, det virker meget barokt, og måske lidt anakronistisk I den forstand – men det er som om Beethoven går hele vejen med det. Han giver også plads til instrumentale sekvenser som ikke bærer noget tekst, og bare bringer os I stemming til det næste – ligesom præludiet før Benedictus. Og så kommer der simplethen en slags violinkoncert til Benedictus. Men ikke en solo for soloens skyld – violinen tjener som en himmelsk svævende Engel som velsigner ordene, der taler om velsignelse.

Anna Maria Wierød

Anna Marie Wierød

Anna Maria Wierød er solistuddannet sopran fra konservatorierne i Århus, Bremen og Basel med speciale i Barok. Anna Wierød har optrådt i store dele af Europa, bl.a. med ensemblerne Copenhagen Soloists, Ensemble Zimmermann, Musica Ficta, Balthasar-Neumann-Chor, DR Vokalensemblet og Weser Renaissance.
Anna er en efterspurgt oratoriesolist og har sunget solistpartierne i Dvoraks Stabat Mater, Mozarts, Faurés og Brahms Requiem; De fleste af Bachs oratorier og kantater; Mozarts C-mol- messe; Monteverdis Maria-Vesper, Händels Messias m.m.  Derudover optræder Anna Wierød ofte som liedsanger og på scenen i barokoperaer.
I 2023 kan Anna opleves som titelrollen i Dido & Æneas ved Odense Barokfestival og Stenbroens Barokdage i KBH. Anna er modtager af Leonie Sonnings Talentpris.

Anna Maria Wierød om koncerten

Det bliver virkelig stort at nå frem til selve opførelserne og er noget jeg har glædet mig til længe. Det er såklart den største udfordring jeg har haft i år. Ja det er vel egentlig noget af det mest krævende jeg nogensinde har sunget. Når man synger værket i et stort kor, er det normalt at man skiftevis trækker sig lidt tilbage og lader kollegerne bære et stykke tid, men når vi er så få pr. stemme, må alle give sig selv 100 % hele tiden. Og samtidig skal vi udvise stor omskiftelighed, når vi skifter frem og tilbage imellem at være ensemblesangere og solister. Men vi kender hinanden godt alle sammen, er udvalgt efter at vore stemmer klinger godt sammen, og de fleste af os har arbejdet sammen med Jonathan i mange år, så vi er i høj grad parate og rustede til at løfte denne opgave sammen. At opføre værket med så få sangere er høst usædvanligt. Jeg tror denne måde at gøre det på, vil give værket en transparanthed, flexibilitet og teksttydelighed der vil fremhæve værkets lyriske kvaliteter. Om det er at foretrække frem for de helt store koropførelser, vil jo nok være individuelt, og jeg vil glæde mig til at høre publikums oplevelse bagefter.

Anna Carina Sundstedt

Anna Carina Sundstedt, dansk-svensk sopran, er privatuddannet ved John Guttmann, Lars Waage og Tonny Landy i København samt ved en række mesterkurser i USA og Europa.  Hun har siden optrådt i store dele af Skandinavien og øvrige Europa som opera-, oratorie- og koncertsanger. I efteråret 2022 synger Anna Carina rollen som ’Den Fremmede Prinsesse’ i Dvoraks opera Rusalka på Den Fynske Opera. Blandt hendes øvrige operaroller tæller ’Elle’ (La Voix Humaine), ’Nattens Dronning’, ’Violetta’, ’Rosina’ og ’Nedda’. Anna Carina har sunget sopranpartiet i de store værker som Brahms Requiem, Händels Messias, Bachs passioner, Mozarts Requiem & C-moll Messe samt Carmina Burana og arbejdet med dirigenter som Tito Muñoz, Emmanuel Plasson, Thomas Dausgaard og Michael Schønwandt,. I 2020 optrådte hun som solist med DR Symfoniorkestret og har derudover sunget med flere skandinaviske landsdelsorkestre.

Lied- og romancerepertoiret ligger Anna Carinas musiske hjerte nært og hun har således ved flere intimkoncerter fremført repertoire af bl.a. Schumann, Schubert & Strauss.Anna Carina har siden 2005 været ansat som 1. sopran i DR KoncertKoret, hvor hun også fungerede som formand i 10 år. Som skuespiller har hun medvirket i tv-serien ”Lærkevej” og så er hun modtager af en række legater og anerkendelser fra bl.a. Dansk Solistforbund, Solistforeningen af 1921 og DRs Venneforening.

Om koncerten og Missa Solemnis siger Anna Carina Sundstedt

“Jeg glæder mig meget til at møde dine gæster og både tale med og optræde for dem. 
Som sangere påtog vi os vist noget af en mammut-opgave, da vi sagde ja tak til Jonathan Ofirs forespørgsel om at medvirke som solist OG ensemble-sanger i Beethovens gigant-værk, Missa Solemnis. Det er 2 vidt forskellige ting at synge som solist og så være ensemble-sanger. Jeg uddyber gerne lidt om dette, når vi mødes forud for koncerten. Jeg ser det selv som en rigtig spændende udfordring og glæder mig meget til at synge værket. Jeg har sunget mange andre krævende ting igennem min karriere, men jeg er tæt på at tro, at dette bliver noget af det mest udfordrende – både vokalt, fysisk og koncentrationsmæssigt. Når jeg møder op til prøverne på Missa Solemnis vil jeg komme direkte fra afslutningen af et andet projekt, der står i min efterårskalender: Operaen Rusalka på Den Fynske Opera, hvor jeg synger rollen som Den Fremmede Prinsesse. Jeg vil derfor vurdere, at jeg kommer med en god stemmemæssig form. Jeg er derudover uddannet personlig træner, holder mig i løbende fysisk form og har også en lille biks, hvor jeg er online-træner for andre (primært sangere) og hjælper dem med at have fokus på, hvor vigtigt det er at have en stærk krop som sanger – især når man ikke er længere er en vårhare ;-).”

Denne rejs selv koncertrejse d. 15. (-16.) november inkluderer:

  • A-billetter til koncerten
  • Frokost i Musikhusets restaurant
  • Kunstnermøde med to af ensemblets sangere
  • Besøg og rundvisning på Aros Kunstmuseum
  • Middag på Godsbanen efter koncerten
  • Mulighed for overnatning på Radissonblu, Aarhus

Koncerten varer 1 timer og 40 min. inkl. 20 min. pause

Fuldt program for denne rejs-selv koncertrejse udsendes pr. mail
umiddelbart efter fristen for tilmelding.