Denne rejs-selv weekend inkluderer

  • A-billetter til Operaen
  • Rundvisning på Operaen
  • Middag i Operaens restaurant Almanak
  • Kunstnermøde md scenograf Palle Steen Christensen
  • Overnatning på det 4-stjernet  Hotel Phoenix
  • Besøg på Tivolis julemarked
  • Frokost på Hereford Beefstouw
  • Peter Bæk som din vært på turen

Pris:                                        3.795 kr.
Meld. af Ældresagen         3.295 kr.
Tillæg for enkeltværelse:    275 kr.

Nu lægger Operaen i København hus til den helt store satsning – West Side Story i et gigantisk Broadway “once-in-a-lifteime” format!

Leonard Bernstein

Leonard Bernsteins legendariske musical blev, siden premieren i 1957,  i alt opført 732 gange på Broadway inden den drog på turné i hele USA.

Palle Steen Christensn

Foto: Miklos Zsabo

Inden forestillingen skal vi møde scenograf Palle Sten Christensen som vil fortælle om tankerne bag den nye opsætning af West Side Story

Julemarked i Tivoli

Vi slutter weekenden af med et besøg i Tivolis Julemarked, hvor duften af brændte mandler, æbleskiver og gløgg fylder luften i Tivolis glitrende have med sit overdådige udvalg af Skandinaviske specialboder mellem juletræer og guirlander.

Koncertrejsens logo, Rejsegarantifonden

West Side Story

Operaen på Holmen i København

Med Koncertrejsen til West Side Story

Skal du kun se én musical i dit liv, så vælg West Side Story, Leonard Bernstein og Stephen Sondheims  musical klassiker efter Shakespeares Romeo og Julie.

To-dages rejs-selv weekendtur lørdag d. 26. –  27. november 2022

Tilmelding senest den 1. oktober 2022

America, I Feel Pretty, Tonight, Maria, Somewhere. De udødelige hits fra West Side Story kan nu opleves i Operaen. Bernsteins musicalklassiker skal opleves én gang i livet. Shakespeares tragiske kærlighedshistorie om Romeo og Julie inspirerede Leonard Bernstein og tekstforfatteren Stephen Sondheim til fortællingen om de elskende, Tony og Maria, og to rivaliserende bander i 50’ernes New York.

Musicalen synges på dansk.
Baseret på idé af Jerome Robbins
Musik af Leonard Bernstein
Tekst af Stephen Sondheim
Manuskript af Arthur Laurents

Den ikoniske musical West Side Story med Bernsteins musik er legendarisk. Han kombinere, som en af de første musicalkomponister med stor finesse og opfindsomhed det klassisk, symfoniske med de jazzede og latinamerikanske rytmer, han hørte på klubber og på gaden i sin hjemby New York.

Den unge Reumert Talentpris­belønnede musical­performer, Søren Torpegaard Lund, spiller Tony, og det unge, norske musicaltalent, Astrid Giske, kan opleves i rollen som Maria. Det Kongelige Teater præsenterer mere end 30 syngende og dansende medvirkende på scenen akkompagneret af Det Kongelige Kapel både i orkestergraven og på scenen. Skuespillets husinstruktør Thomas Bendixen iscenesætter en tempofyldt pragtopsætning, hvor dansen i høj grad er et med­ fortællende og dramatisk element.

West Side Story – kærlighed i et råt univers

West Side Story foregår i baggårdene i New York. Det er et miljø med mørke kældre og rå mursten, men Palle Steen Christensen har givet plads til kærligheden i sin scenografi:
Palle Steen Christensen og det kunstneriske hold så en opsætning af West Side Story på Broadway i New York som inspiration til arbejdet med West Side Story i Operaen. Efter den oplevelse var de enige om, at de savnede en stærkere romance mellem de to hovedpersoner, Tony og Maria. Derfor stod det klart for dem, at de i denne opsætning ville lade teenageforelskelsen sprudle for fuld udblæsning.

West Side Story – scenografien

“Vi vil gerne have, at publikum oplever det som en rutschebanetur med sommerfugle i maven, og at de får mindelser om en stormfuld forelskelse, som de selv har oplevet. Første gang de to hovedkarakterer mødes, skaber vi et gigantisk lysende hjerte, men man skal selvfølgelig se det for at forstå, hvor stort det er,” fortæller Palle Steen Christensen

Scenografien tegner ikke universet med baggårdsæstetik og rå mursten. Der er gjort plads til den store kærlighed, men langsomt forsvinder poesien og deres kærlighed bliver nærmest et fængsel, når de mødes på deres lille værelse med en gammel faldefærdig seng og en pistol under den. Det bliver en celle.

Orkestret er med på scenen

Det Kongelige Teaters version af West Side Story viser alt det bedste, teatret kan. Den store flotte scenografi, musik, dans, sang og smuk lyssætning. Dansen tager meget plads på scenen, og da det kunstneriske hold ønskede, at orkestret skulle være på scenen og ikke være gemt væk i orkestergraven, måtte vi finde på en særlig løsning, forklarer Palle Steen Christensen.
Han vil ikke afsløre, hvilken løsning de kom frem til, for det skal publikum selv opleve, men antyder dog, at orkestret er helt i centrum af forestillingen. Han er klar over, at orkestrets tilstedeværelse bryder lidt med illusionen, men han synes, at musikken er så vigtig for fortællingen, at det ville være mærkeligt at gemme den væk.

Dansen siger det hele

West Side Story er dansen drivkraften i fortællingen. Fodtramp, knips og cool gangarter. Alle bevægelser skaber en reference til virkelighedens baggårde og det er blot en af årsagerne til musicalens enorme popularitet.
West Side Story satte ikke bare nye grænser for, hvad en musical kan handle om, og hvordan den kan lyde. Forestillingen brugte også dansen på en helt ny måde. Her er trinene nemlig mere end bare visuelt krydderi – dansen er selve pulsen og drivkraften i fortællingen.

Den amerikanske drøm

Den originale korografi i West Side Story er skabt af koreografen Jerome Robbins. Han blev født i 1918 og voksede op i New Jersey. Da han var ung, studerede han en bred vifte af dansestilarter, og som 25-årig sluttede han sig til Ballet Theatre.

Med årene blev Robbins den mest efterspurgte koreograf på Broadway, og han er anerkendt som den første amerikansk-fødte balletkoreograf af international klasse. På den måde fuldendte han den amerikanske drøm om at komme fra ingenting til at blive en kæmpe stjerne. Selv forholdt han sig ret ironisk til sin stjernestatus og beskrev sig selv som: ”En jødisk, homoseksuel ex-kommunist, der på et tidspunkt var indlagt på et sindssygehospital.”

Trinnene i Operaen

Den koreografi til West Side Story, som du vil kunne opleve i Operaen bliver skabt af koreografen Miles Hoare, der også skabte koreografien til Matilda the Musical på Det Kongelige Teater i sæson 2021/2022.

Vidste du at … Jerome Robbins var også koreograf på filmversionen af West Side Story. Han øvede scenerne til danserne så meget, at han til sidst blev fyret for at overskride budgettet. Efter at Robbins endelig godkendte dansescenen Cool, brændte de trætte og vabelbefængte dansere deres knæbeskyttere uden for hans kontor. Ingen tvivl om at Jerome Robbins var en hård, men utrolig ambitiøs arbejdsgiver.

Vi overnatter på det 4-stjernede Hotel Phoenix
x

Hotel Phoenix, Købengavn

Beliggende i Bredgade  –  i hjertet af København.
Gaden, som er kendt for sine højt profilerede gallerier og restauranter, ligger i bekvem gåafstand til både Amalienborg, Kgs. Nytorv med Det kgl. Teater, “Strøget” og Nyhavn.

Hotellet er præget af høj service, hvor der er kræset for de mindste detaljer med en perfektion, der sikrer dig et luksusophold ud over det sædvanlige.
Hotellet, der ligger i en smuk gammel bygning, har netop gennemgået en gennemgribende renovering i respekt for den gamle, elegante stil og gør opholdet en særlig oplevelse i sig selv.

Mød Koncertrejsens gæst, scenograf Palle Steen Christen.
Palle Steen Christensen repræsenterer en ny generation af unger kreative talenter.

Han er uddannet fra Statens Teaterskole i 2003 og har siden arbejdet free-lance som scenograf i Danmark, Sverige og Tyskland samt i film- og TV-produktioner.
Han møder os i restauranten, hvor han under middagen vil fortælle om West Side Story

Program for lørdag d. 26. november
KlX

Kl. 14.30-15.00
Fælles tjek ind på Hotel Phoenix, Bredgade 37, 1260 København K.

Kl. 16.00
Vi begiver os til Nyhavn til Havnebussen og sejler de ca. 5

Kl. ca. 18.30
Koncertrejsens gæst, scebograf Palle Steen Christensen, fortæller om forestillingen eksklusivt for Koncertrejsens gæster

Kl. 19.30
Forestillingen begynder.

Forestillingens forventede varighed: 2 timer og 55 minutter incl. 1 pause.
Operaen synges på dansk og anbefales børn fra 12 år.

Kl. ca. 22.15
Forventes forestillingen at slutte og vi følges ad tilbage til tilbage til Hotel Phoenix

Program for søndag den 27. november
x

Fra kl. 7.30
Hotel Phoenix serverer en stor lækker morgenbuffet

Kl. 10.00
Vi tjekker ud fra hotellet og deponerer vores bagage i receptionen.
Herefter spadserer vi til Christiansborg Slot, hvor vi skal se de kongelige repræsentationslokaler

Kl. 10.30
Christiansborg Slot

Kl. ca. 12.00
Vi spadserer til Nyhavn, hvor vi skal nyde en hyggelig dansk frokost på Nyhavnskroen

Kl. 13.00

Vi nyder en god dansk frokost på Nyhavnskroen

Kl. ca. 14.40
Koncertrejsen siger tak for denne gang

Denne rejs-selv jule- og musicalweekend inkluderer

  • A-billetter til Operaen
  • Rundvisning på Operaen
  • Middag i Operaens restaurant Almanak
  • Kunstnermøde md scenograf Palle Steen Christensen
  • Overnatning på det 4-stjernet  Hotel Phoenix
  • Besøg på Tivolis julemarked
  • Frokost på Hereford Beefstouw
  • Peter Bæk som din vært rejseleder på turen